Η Πρακτική Άσκηση του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας

Η Πρακτική Άσκηση αποτελεί ένα σημαντικό μέρος της Ανώτατης Εκπαίδευσης, καθώς αφορά στην επαφή, και μάλιστα στην αρχική επαφή, των φοιτητών με τον εργασιακό χώρο. Είναι ένας τρόπος σύνδεσης της θεωρίας με την πράξη.

Η Πρακτική Άσκηση συμβάλλει:

  • στην καλύτερη αξιοποίηση σε επαγγελματικό επίπεδο των γνώσεων και των δεξιοτήτων που αποκτούν οι φοιτητές/ριες κατά τη διάρκεια των σπουδών τους,
  • στην ευκολότερη και επωφελέστερη ένταξη των πτυχιούχων στο παραγωγικό σύστημα της χώρας,
  • στη δημιουργία ενός δίαυλου αμφίδρομης μετάδοσης των πληροφοριών μεταξύ των εκπαιδευτικών ιδρυμάτων και των παραγωγικών φορέων.

Η μεταφορά της πανεπιστημιακής γνώσης στην αγορά εργασίας συμβάλει επίσης στη δημιουργία νέων θέσεων απασχόλησης, στην ανάπτυξη της καινοτομίας και επιχειρηματικότητας, στο σωστό επαγγελματικό προσανατολισμό κυρίως αυτών των φοιτητών/ριών που δεν έχουν ορίσει σαφώς τους επαγγελματικούς τους στόχους.

Η Πρακτική Άσκηση των φοιτητών/ριών σε φορείς του δημόσιου και ιδιωτικού τομέα ξεκίνησε στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας το 1996, ενταγμένη στο πλαίσιο της Α” Φάσης του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Εκπαίδευση και Αρχική Επαγγελματική Κατάρτιση Ι» (ΕΠΕΑΕΚ Ι). Κατά τη διάρκεια της Β” και Γ” Φάσης του συγκεκριμένου Επιχειρησιακού Προγράμματος (ΕΠΕΑΕΚ ΙΙ) επεκτάθηκε στην πλειοψηφία των Τμημάτων του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας.

Στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση 2007-2013», επιδιώκεται η επέκταση, θεσμοθέτηση και ποιοτική αναβάθμιση της Πρακτικής Άσκησης στο πλαίσιο των προγραμμάτων σπουδών των Τμημάτων και προωθείται η ανάπτυξη κινήτρων για την αύξηση των συμμετεχόντων φοιτητών/ριών και για την προσέλκυση περισσότερων φορέων υποδοχής της πρακτικής άσκησης.

Στόχοι της Πρακτικής Άσκησης των φοιτητών/ριών είναι:

  • Η απόκτηση μιας πρώτης εμπειρίας και προϋπηρεσίας σχετικής με το επάγγελμα ή/και η επαγγελματική ένταξη στο χώρο που πραγματοποιήθηκε η Πρακτική Άσκηση
  • Η ουσιαστικότερη αφομοίωση της επιστημονικής γνώσης μέσα από τη διαδικασία της επαγγελματικής επιστημονικής εξάσκησης, η ανάδειξη των δεξιοτήτων των ασκουμένων και η ανάπτυξη επαγγελματικής συνείδησης
  • Η ομαλότερη μετάβαση των φοιτητών/ριών από το χώρο της προετοιμασίας τους στο χώρο της παραγωγής, των επιχειρήσεων και των οργανισμών, η εξοικείωσή τους με το εργασιακό περιβάλλον και τις απαιτήσεις του επαγγελματικού χώρου, καθώς και με τις εργασιακές σχέσεις και το ύψος των απολαβών, όπως διαμορφώνονται στην ελληνική πραγματικότητα
  • Η καλλιέργεια ευνοϊκών συνθηκών για τη δημιουργική συνάντηση διαφορετικών επιστημονικών κλάδων και η ενθάρρυνση της αυτενέργειας και της επαγγελματικής επινοητικότητας των ασκουμένων
  • Η ενσωμάτωση των νέων τάσεων και αναγκών της αγοράς εργασίας και της ζήτησης για συγκεκριμένες ειδικότητες και δεξιότητες των αποφοίτων στα προγράμματα σπουδών που προσφέρονται από τα Ιδρύματα Ανώτατης Εκπαίδευσης της χώρας.

Αξιοποιώντας την αποκτηθείσα εμπειρία των Τμημάτων από τις προηγούμενες Φάσεις υλοποίησης της Πρακτικής Άσκησης, το νεοσύστατο Γραφείο Πρακτικής Άσκησης (ΓΠΑ) του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας λειτουργεί σε συνέργεια και συμπληρωματικότητα με τη Δομή Απασχόλησης και Σταδιοδρομίας (ΔΑΣΤΑ), το Γραφείο Διασύνδεσης (ΓΔ) και τη Μονάδα Καινοτομίας και Επιχειρηματικότητας (ΜΟΚΕ), καθώς και οι τρεις Δομές ουσιαστικά στοχεύουν στη διασύνδεση και την εξοικείωση των φοιτητών με τον κόσμο της παραγωγικής διαδικασίας, με σκοπό τη βελτίωση των επαγγελματικών προοπτικών των αποφοίτων στην αγορά εργασίας.